Základné a identifikačné údaje stavby:
Úsek diaľnice D1 Budimír – Bidovce je pokračovaním existujúcej diaľnice D1 Prešov – Budimír, dĺžka nového úseku je 14,400 km. Začiatok stavby tvorí mimoúrovňová križovatka Budimír, s pokračovaním cez údolie rieky Torysa. Túto pretína 560 metrov dlhý most. Ďalej smeruje trasa k mimoúrovňovej križovatke Košické Oľšany v km 6,5 – križovatke diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R2. Tu sa stavba rozdeľuje na pokračovanie samotnej D1 a na krátky úsek rýchlostnej cesty R2/R4 po mimoúrovňovú križovatku Hrašovík v dĺžke 1,1 kilometra. Samotná diaľnica D1 pokračuje cez miernu pahorkatinu, kde sa v stúpaní rozširuje o tretí prídavný pruh pre pomalé vozidlá. Koniec úseku tvorí mimoúrovňová križovatka Bidovce.
Celkový rozsah stavby:
- Dĺžka úseku diaľnice D1: 14,400 km
- Kategória diaľnice D1: D 26,5/120
- Dĺžka rýchlostnej cesty R2/R4: 1,061 km
- Kategória rýchlostnej cesty R2/R4: R 24,5/100
- Celková plocha vozoviek: 478 020 m2
- Počet častí stavby: 132
- Počet mostných objektov: 23
- Celková dĺžka mostných objektov: 3452,7 m
- Celková dĺžka protihlukových stien: 10 172,1 m
- Celkový objem zemných prác: 1,617 mil. m3 výkop a 2,203 mil. m3 násyp
Diaľnica D1 Budimír – Bidovce spoločne s časťou úseku R2/R4 tvorí súčasť základného komunikačného systému Slovenskej republiky a je súčasťou sietí diaľnic a rýchlostných ciest Slovenskej republiky. Spolu s rýchlostnou cestou R2/R4 úsek Šaca – Košické Oľšany vytvorí predpoklad na kompletný juhovýchodný obchvat mesta Košice s odľahčením hustoty dopravy mesta Košice.
Úsek diaľnice D1 Budimír – Bidovce je budovaná v zmysle zmluvných podmienok FIDIC – červená kniha. Zhotoviteľom tohto úseku spoločnosť SKANSKA SK a.s.
Rozdelenie mostov podľa typu nosnej konštrukcie (NK) na tejto stavbe:
Z celkového počtu 23 mostných objektov bolo 19 železobetónových, dva so zabudovanou oceľovou konštrukciou so spriahajúcou doskou a dva boli presypané. Naša spoločnosť sa podieľala geodetickými činnosťami na budovaní 14 mostných stavebných objektov (SO). Na predmetnej stavbe sa budovali NK mostov rôznymi technologickými postupmi a spôsobmi. Výstavba NK realizovaná na výsuvnej skruži od fy. Structuras, monolitické NK na priestorovej skruži a NK budované betónovými nosníkmi spriahnutými železobetónovou doskou.
GaK činnosti počas výstavby:
Prípravná fáza spočíva v kontrole prevzatej projektovej dokumentácie, v navrhnutí rozmiestnenia bodov vytyčovacích sietí k mostným SO, v spracovaní projektov merania posunov a deformácii počas výstavby. Taktiež aj v príprave na terénne práce spočívajúce v rekognoskácii územia a revízii jestvujúcej vytyčovacej siete stavby.
obr. č.2 SO 220-00
Realizačná fáza obsahuje hlavne tieto činnosti:
Vytýčenie priestorovej polohy SO, podrobné vytyčovanie jednotlivých stavebných prvkov SO, rektifikácia debnenia s kontrolou debnenia pred betonážou, pri oceľových konštrukciách rektifikácia dielcov OK pred zvarením. Po realizácii časti stavby sa vykonáva porealizačné zameranie častí SO odovzdané v podobe geodetických protokolov z troch dôvodov. A to z hľadiska vyhodnotenia geometrickej kvality zrealizovaných častí stavby voči projektovej dokumentácii, z hľadiska fakturácie realizovaných prác ako podporný dokument zhotoviteľa pre investora preukazujúci merateľné položky (objem, plocha, dĺžka a pod.).
V neposlednom rade aj z hľadiska tvorby záverečnej dokumentácie k odovzdaniu diela. Ďalšie činnosti, ktoré sa vykonávajú popri základných, už spomenutých činnostiach, je pravidelná revízia polohy a výšky bodov vytyčovacej siete a meranie posunov a deformácii počas výstavby podľa projektu pre vybrané SO.
Záverečná dokumentačná fáza spočíva v spracovaní dokumentácie skutočného vyhotovenia stavby (DSVS) pre každý SO osobitne. Jej súčasťou je aj príloha vytyčovacieho protokolu priestorovej polohy stavebného objektu a geodetického protokolu z merania posunov a deformácii počas výstavby. Tieto dokumenty sú potrebné k preberaciemu konaniu a tiež slúžia ako podklad na spracovanie komplexného mapového diela základnej mapy diaľnice (ZMD). Ku kolaudácii sa z geodetickej časti dokladá ešte geometrický plán spracovaný podľa požiadaviek stavebníka NDS, a.s. resp. budúceho správcu objektu v zmysle platných noriem a predpisov na vyhotovovanie geometrických plánov.
Vybrané geodetické práce:
Na tejto stavbe sme sa stretli s progresívnym prístupom mostárov a projektantov s vyhodnocovaním povrchov nosných konštrukcií. Na nami realizovaných SO sme navrhli vyhodnotiť zrealizovaný povrch NK metódou skenovania. Získané dáta predstavuje mračno bodov z ktorého je vytvorený digitálny model. Po ďalšom spracovaní je výsledným produktom vrstevnicový plán (izočiary) odchýlok skutočného povrchu NK od projektovaného modelu. Vyhodnotenie je z kvalitatívneho hľadiska komplexnejšie ako pri bodovom vyhodnocovaní v projektovaných bodoch.
obr. č.3 vrstevnicový plán odchýlok
Ďalším špecifikom bolo budovanie NK pomocou výsuvnej skruže fy. Structuras. Princíp spočíval v zabetónovaní celého poľa NK medzi dvoma už vopred zhotovenými zárodkami NK nad piliermi spodnej stavby. Následne sa celá konštrukcia vysunula na ďalšie pole NK, kde sa postavila na zárodky umiestnené na pilieroch mosta a proces sa opakoval, kým nebola zabetónovaná celá NK ľavého mosta. Nasledovalo presunutie celej konštrukcie na pravý most a výsuv pokračoval opačným smerom obdobným spôsobom. Pred každým posúvaním konštrukcie bolo potrebné v predstihu na nasledovný zárodok vytýčiť os nosnej konštrukcie stavby a dočasné betónové bloky, na ktoré sa výsuvná skruž Structuras uložila. Takýmto spôsobom sa zabetónovalo 33 polí o celkovej dĺžke 1 085m za 17 mesiacov.
Oceľové NK na dvoch mostných SO sme realizovali s dodávateľom montáže oceľovej konštrukcie (OK) z Poľska. Pri montáži OK je tro cha odlišný postup pri rektifikácii dielcov OK ako pri debnení betónových NK.
obr. č.4 oceľová konštrukcia SO 221-00
Meranie pri OK spočíva v týchto základných úlohách a to vo vytýčení osí na uloženie OK na pižmo, následne zameranie pre rektifikáciu dielcov pred zvarením. Po zvarení prebieha kontrolné zameranie zrealizovanej časti. Pri montáži OK je dôležité prihliadať na vplyv teploty materiálu a eliminovať ho. Proces montáže OK prebehol v súlade s projektovou dokumentáciou.
Meranie posunov a deformácií počas výstavby je dôležitou časťou geodetických prác na stavbe z hľadiska bezpečnosti a kontroly plnenia projekčných predpokladov voči skutočnému správaniu sa stavebnej konštrukcie.
obr. č.5 SO 212-00
Pri tejto časti je dôležitá včasná informovanosť zodpovedných a zrozumiteľná interpretácia dosiahnutých výsledkov merania. Pri prípadnom prekročení medzných odchýlok sa na základe rozhodnutia projektanta zvyčajne zvýši frekvencia sledovania konštrukcie. Včasné zistenia o prípadných nepredpokladaných posunoch je možné počas výstavby eliminovať a skôr sa vyvarovať problémom.
Na záver príspevku sa chceme poďakovať spoločnosti SKANSKA SK a ich subdodávateľom za príkladnú spoluprácu na tomto projekte. Predovšetkým vyzdvihujeme vysokú odbornú a komunikačnú úroveň spolupráce.
Za pozornosť ďakuje:
Ing. Ladislav Karch Projekt manager – oblasť východ
Ing. Marek Matiaš – Technický riaditeľ