1. Spoločnosť GEFOS SLOVAKIA, s.r.o.
pôsobí na celom území Slovenska od roku 2003. Významnou mierou sa podieľa na výstavbe diaľničných úsekov v rámci celého územia Slovenskej republiky. Firma ponúka komplexné geodetické služby, kde špecifickou oblasťou sú geodetické práce pri výstavbe mostov, v ktorej má naša spoločnosť bohaté skúsenosti s rôznymi typmi a postupmi ich výstavby. Má za sebou rad úspešných projektov. Rozvíja sa po stránke technologického vybavenia a využíva najmodernejšie prístroje a technológie v odbore geodézie a fotogrametrie.
Obrázok 1 Prehľadná situácia D1 Prešov, západ - Prešov, juh
2. Základné údaje o úseku stavby diaľnice D1 Prešov, západ – Prešov, juh: Diaľnica D1 bude tvoriť západný obchvat mesta Prešov.
Navrhovaná trasa diaľnice prechádza tunelom v celkovej dĺžke 2,2 km a na komunikačný systém je napojená v dvoch mimoúrovňových križovatkách. Funkciou nového 7,87 km dlhého diaľničného úseku bude zabezpečenie rýchleho, kapacitného a bezpečného cestného napojenia.
Úsek diaľnice D1 Prešov, západ – Prešov, juh je priamym pokračovaním úseku D1 Svinia – Prešov, západ, ktorý je v súčasnosti v prevádzke. Diaľnica D1 bude tvoriť západný obchvat mesta Prešov a rýchlostná cesta R4 bude tvoriť severný obchvat mesta Prešov. Tieto komunikácie sú navzájom prepojené v mimoúrovňovej križovatke Prešov, západ, pričom jednou z funkcií je previesť predovšetkým tranzitnú dopravu mimo obývané územie mesta. Preto je križovatka navrhnutá tak, aby prepájala všetky smery a všetky kategórie ciest. V mimoúrovňovej križovatke Prešov, juh je navrhovaná diaľnica napojená na existujúcu diaľnicu D1 Prešov – Budimír.
Obrázok 2 Križovatka Prešov, západ
3. Rozdelenie realizovaných mostov na stavbe podľa typu nosnej konštrukcie (NK):
Z celkového počtu 18 mostných objektov sa naša firma podieľala geodetickými činnosťami na realizácii 6 mostných objektov.
NK týchto mostov sa budovali rôznymi technologickými postupmi a spôsobmi. Výstavba nosných konštrukcií na jednotlivých stavebných objektoch (SO) bola realizovaná na rôznych druhoch priestorovej skruže a na jednom stavebnom objekte pomocou letmej betonáže.
Obrázok 3 Mostný objekt 208-00 – priestorová skruž
4. GaK činnosti na mostných objektoch:
Prípravná fáza spočíva v kontrole prevzatej projektovej dokumentácie a vzťažnej, resp. vytyčovacej siete. Následne sa realizuje vytýčenie trvalých a dočasných záberov obvodu stavby. Pred výkopovými prácami prebehne vytýčenie priestorovej polohy SO a existujúcich inžinierskych sietí. Vytýčenie podrobných bodov jednotlivých stavebných prvkov, rektifikácia debnenia a kontrolné merania pred betonážou sú súčasťou realizačnej fázy. Po realizácii každej časti stavby sa vykonáva porealizačné odovzdané v podobe geodetických protokolov, v ktorých sa vyhodnotí geometrická kvalita zrealizovaných častí stavby voči projektovej dokumentácii, z hľadiska fakturácie realizovaných prác ako podporný dokument zhotoviteľa. Záverečná dokumentačná fáza spočíva v spracovaní dokumentácie skutočného vyhotovenia stavby (DSVS) pre každý SO osobitne. Jej súčasťou je aj príloha vytyčovacieho protokolu priestorovej polohy stavebného objektu a geodetického protokolu z merania posunov a deformácií po ukončení výstavby. Tieto dokumenty sú potrebné k preberaciemu konaniu a tiež slúžia ako podklad na spracovanie komplexného mapového diela základnej mapy diaľnice (ZMD).
5. Geodetické práce pri realizácií nosnej konštrukcie technológiou letmej betonáže SO 203-00
Letmá betonáž predstavuje technológiu zhotovovania mostných nosných konštrukcií, pri ktorých je obmedzené, resp. úplne vylúčené použitie podperných systémov. Tento spôsob výstavby NK mostných objektov je využívaný predovšetkým pre mosty cez vysoké údolia alebo v neprístupnom teréne. Technológia letmej betonáže spočíva v budovaní NK po jednotlivých častiach, tzv. lamelách. Lamely sú betónované v rámci debnenia pripevneného na špeciálnej pohyblivej oceľovej konštrukcii – betonážnom vozíku.
Obrázok 4 Mostný objekt SO 203-00 - letmá betonáž
Základným princípom betónovania letmo je, že sa na konce hotovej mostnej konštrukcie, zárodku pri pilieri, pripevní betónovací vozík, ktorý nesie posuvné lešenie i debnenie na vybetónovanie ďalšej časti mostnej konštrukcie označovanej ako lamela. Po zatvrdnutí betónu sa nová lamela pripína pomocou predpätých káblov ku predchádzajúcej časti mostnej konštrukcie.
Geodetické činnosti počas jednej etapy zabetónovania lamely pri letmej betonáži môžeme rozdeliť do etáp:
- pred betonážou lamely
- po betonáži lamely (zameranie kontrolných bodov na NK, posuny a deformácie).
Pred betonážou lamely je potrebné pri meračských prácach počas výstavby dbať na kontrolu bodov určujúcich geometrické parametre nosnej konštrukcie. Merané hodnoty je potrebné porovnávať s projektovanými hodnotami a vyhodnocovať v kontrolných geodetických protokoloch. Nosná konštrukcia mosta s jednokomorovým priečnym rezom je vyrábaná po jednotlivých taktoch, ktorých geometrické parametre boli geodetickým zameraním nastavené do projektovanej polohy.
Po betonáži časti NK, tzv. lamely sa geodet podieľa svojou činnosťou na porealizačnom zameraní zabetónovanej lamely a vyhodnotení nameraných údajov, o ktorých je upovedomený zodpovedný projektant SO, aby vyhodnotil deformačné účinky, ktoré nastali počas betonáže a prípadne upravil projekt debnenia ďalšej časti NK. Vysoké nároky sa kladú na presnosť tvaru a priestorového zhotovenia debnenia, ktoré ovplyvňuje tvar celej NK a prípadné deformácie by mohli komplikovať prepojenie spojovacích lamiel. Spodná stavba musí byť počas celého budovania NK polohovo aj výškovo stabilná. Preto sú počas výstavby jej deformácie a poklesy monitorované.
Hlavné činnosti po výsuve debnenia lamely:
- zameranie všetkých dostupných kontrolných bodov na NK s vyhodnotením stavu NK po betonáži a výsuve.
- Monitoring deformácií spodnej stavby meraním zvislých posunov a náklonov pilierov.
Elaboráty s vyhodnotenými výsledkami nameraných údajov sa flexibilne odovzdávajú posielajú na posúdenie zodpovednému projektantovi a zhotoviteľovi stavby. Na základe meraní sú zrejmé smerové a výškové pomery umiestnenia NK voči projektu v danom čase a posúdenie predpokladov so skutočnými hodnotami náklonov a zvislých posunov spodnej stavby.
Obrázok 5 Pohľad na rozostavaný mostný objekt SO 203-00
Obrázok 6 Križovatka Prešov, západ pred úplným dokončením
6. Záver
Geodetické práce na realizácii mostov na tomto úseku D1 boli zaujímavou skúsenosťou a obohatením pre našu spoločnosť.
Most SO 203-00 nad Malkovským potokom je jedným z objektov na úseku D1 Prešov, západ – Prešov, juh a nepochybne patrí medzi najzaujímavejšie objekty v rámci celej stavby, a to aj z dôvodu využitia technológie letmej betonáže. Výstavba mostov technológiou letmej betonáže je metóda, ktorá je závislá na množstve pomocných oceľových konštrukcií, ktoré umožňujú jej výrobu a vysunutie debnenia do definitívnej polohy. Počas výstavby sa často pracuje v rôznych klimatických podmienkach a vo veľkých výškach, preto netreba zabúdať na vplyv teploty ovzdušia na výsledky meraní. Práce vo výškach vyžadujú školenia bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci a zmysel pre opatrnosť pri výkone všetkých činností. Táto metóda, ktorá je často používaná, nachádza vďaka odbornosti a skúsenosti firiem pôsobiacich na našom trhu uplatnenie a svojou efektívnou technológiou prispieva ku výhodnému riešeniu stavieb v náročných terénnych podmienkach.
V neposlednom rade by sme sa chceli poďakovať spoločnosti EUROVIA CS za ústretovú komunikáciu, odborný prístup a flexibilnú spoluprácu.
Vybudovaním tohto úseku diaľnice D1 sa skvalitnia podmienky pre medzinárodnú a vnútroštátnu dopravu, zlepší sa plynulosť, rýchlosť a bezpečnosť cestnej premávky. Po spustení do prevádzky úseku diaľnice D1 Prešov, západ – Prešov, juh sa očakáva podstatné odľahčenie dopravy v meste Prešov, čím sa prispeje k vytvoreniu lepších a bezpečnejších životných podmienok.
Ing. Martin Jenča
Ing. Ladislav Karch
Ing. Marek Matiaš
GEFOS SLOVAKIA, s.r.o.
Obrázok 7 Pohľad na zhotovený mostný objekt SO 203-00