Abstrakt:
Výstavba mostov bola a je náročnou stavebno-technickou činnosťou, ktorá využíva rôzne technologické postupy s ohľadom na dobu, v ktorej dielo realizujeme. Tá dnešná prináša progresívne technológie, umožňujúce využiť ľudské poznanie a um na kvalitnejšiu, rýchlejšiu a ekonomickejšiu realizáciu stavebného diela. Jedným z takýchto príkladov je aj technológia postupného vysúvania nosnej konštrukcie (ďalej len NK) . V článku sa podrobnejšie zaoberáme geodetickými činnosťami pri tejto technológii výstavby NK.
Geometrickým základom je vzťažný systém prezentovaný vytyčovacou sieťou. Je to základ, na ktorý sa viažu všetky geodetické činnosti, ako vybudovanie spodnej stavby, geodetické práce pred, počas a po samotnom výsuve nosnej konštrukcie a geodetický monitoring počas výstavby. Pri týchto činnostiach je potrebná istá dávka skúseností s obdobnými dielami a úzka kooperácia so zhotoviteľom stavby a projektantom.
Spoločnosť GEFOS SLOVAKIA, s.r.o. je dcérskou spoločnosťou českého GEFOSu a.s. Na Slovensku pôsobí od roku 2003 predovšetkým v oblasti inžinierskej geodézie. Má za sebou participáciu na množstve úspešne realizovaných stavebných diel. Medzi najvýznamnejšie patrí poskytovanie komplexných geodetických služieb (od prípravy po kolaudáciu) pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest. Špecifickou oblasťou je výstavba mostov, v ktorej má naša spoločnosť bohaté skúsenosti s rôznymi typmi a postupmi ich výstavby. Pôsobnosť firmy je celoslovenská so stálymi základňami v Bratislave a v Prešove. Ďalšie pôsobiská sú budované flexibilne v mieste stavby.
So svojimi 30 zamestnancami patrí medzi najväčšie geodetické firmy na Slovensku. Pravidelne spolupracuje s technickými univerzitami na zabezpečení praxí alebo vedení diplomových prác študentov. Spoločnosť je certifikovaná na výkon zememeračských prác v systéme ČSN EN ISO 9001:2016. Viac je možné sa dozvedieť na www.gefos.sk
1.Stavebný objekt SO 201-10 je súčasťou úseku diaľnice D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka v katastrálnom území Dolný Hričov. Na začiatku úseku je
umiestnená diaľničná križovatka diaľnice D1 s diaľnicou D3, navrhnutá na estakáde. Estakáda 201-10 križuje diaľničný pás D3 v smere Bratislava – Žilina, železničnú trať ŽSR Bratislava – Žilina a cestu I/18. Estakáda na D1 v Dolnom Hričove v km 24,740 pozostáva z dvoch súbežných mostov, pričom nosná konštrukcia každého z nich je rozdelená na dva dilatačné celky. Dĺžka ľavého mosta je 854,25 m a pravého mosta 838,10 m. Ide o 15-poľový most s maximálnym rozpätím poľa 68 m.
2.GaK činnosti pred výstavbou:
Pred realizáciou výstavby stavebného objektu bola kontrolne overená projektová dokumentácia a vzťažná resp. vytyčovacia sieť. Pre geodetické práce na stavebnom
objekte boli použité referenčné systémy: S-JTSK, realizácia JTSK spresnený do lokálneho systému a výškový systém Bpv. Ďalej bolo zrealizované vytýčenie obvodu stavebného objektu v podobe trvalého a dočasného záberu. Pred výkopovými prácami prebehlo vytýčenie priestorovej polohy SO a existujúcich inžinierskych sietí.
3.Spodná stavba pozostávala z krajných opôr a z 13 medziľahlých podpier. Na nich boli inštalované pomocné vodiace konštrukcie pre technológiu postupného vysúvania. Pri budovaní spodnej stavby je úlohou geodeta vytýčenie jednotlivých stavebných prvkov postupne od veľkopriemerových pilót, podkladového betónu, základu, driekov a hláv pilierov, podložiskových bločkov. Pred betonážou jednotlivých častí spodnej stavby bolo vykonané kontrolné zameranie debnenia t.j. polohové umiestnenie, rozmer, tvar, zvislosť a výška podpery s porovnaním s projektovou dokumentáciou.
4.Nosná konštrukcia estakády je tvorená z dvoch dilatačných celkov. Prvý dilatačný celok s dĺžkou 509 m sa budoval technológiou postupného vysúvania nosnej konštrukcie. Druhý dilatačný celok s dĺžkou 328 m sa budoval na podpornej skruži a je napojený na vetvu mosta stavby D3. Pri meračských prácach počas výstavby je potrebné dbať na kontrolu bodov určujúcich geometrické parametre nosnej konštrukcie. Merané hodnoty je potrebné porovnávať s projektovanými hodnotami a vyhodnocovať v kontrolných geodetických protokoloch.
Geodetické protokoly sú potrebné ako kontrolné na porovnanie kvalitatívnych geometrických parametrov, ale aj pre fakturačné účely na dokladovanie množstva výkonov. Na záver stavby sa v zmysle štandardov objednávateľa stavby NDS, a.s. odovzdáva dokumentácia skutočného vyhotovenia stavby.
5.Celkovo sa na území SR zrealizovalo alebo realizuje technológiou postupného vysúvania osem mostných estakád, ale estakáda pri Dolnom Hričove je pri tejto technológii výnimočná maximálnym rozpätím svojich dvoch polí, ktoré dosahuje až 68 m a počas vysúvania bolo preklenuté bez použitia dočasných podpier. Ostatné polia boli od 37,1 m do 60 m.
Z dôvodu kontaktu nosnej konštrukcie s podperami behom jej výsuvu je potrebné, aby výškové vedenie bolo v celom vysúvanom úseku konštantné. Túto podmienku spĺňa buď priamka alebo kružnica, v tomto prípade išlo o výsuv vo výškovom oblúku po kružnici s polomerom 17 493 m. Smerové vedenie mosta bolo v oblúku s polomerom 1750 m.
Geodetické činnosti počas výsuvu môžeme rozdeliť do troch etáp:
- pred samotným výsuvom (výrobňa, klzné ložiská),
- počas samotného výsuvu (smerové a výškové riadenie NK, posuny a deformácie),
- po výsuve (zameranie kontrolných bodov na NK, posuny a deformácie).
Práce pred samotným výsuvom
Nosná konštrukcia mosta s jednokomorovým priečnym rezom je vyrábaná po jednotlivých taktoch, tzv. lamelách, vo výrobni umiestnenej pred oporou č.1. Lamela č.1 je spojená s oceľovým výsuvným nosom, ktorého priestorové osadenie vo výrobni bolo geodetickým zameraním nastavené do projektovanej polohy. Pred výsuvom sa vo výrobni zabetónuje časť NK, tzv. lamela. Geodet sa podieľa svojou činnosťou pri budovaní výrobne, pri osadení dočasných podložiskových náliatkov a klzných ložísk na piliere, pri montáži a nastavovaní debnenia vo výrobni a následne pri porealizačnom zameraní zabetónovanej lamely vo výrobni.
Výrobňa je tvorená z priečne prepojených železobetónových pásových základov a stien výrobne, ktoré sú pod trámami komory NK. Súčasťou výrobne boli pomocné piliere spojené s výrobňou a oporou č. 1 železo-betónovými pásmi. Nasleduje osadenie výsuvného hydraulického zariadenia a pozdĺžnych oceľových nosníkov, po ktorých sa bude samotné teleso NK vysúvať. Vysoké nároky sa kladú na presnosť tvaru a priestorového zhotovenia debnenia, ktoré ovplyvňuje tvar celej NK a prípadné deformácie by mohli komplikovať výsuv. Výrobňa musí byť počas celého budovania mosta polohovo aj výškovo nemenná. Preto sú počas výstavby jej deformácie, poklesy sledované. Prípadné sadanie by ovplyvňovalo tvar klznej plochy NK, čomu treba predísť. Pohyb NK po podperách zabezpečujú dvojice oceľovo-elastomerových klzných ložísk s integrovaným postranným vedením a silikónom namastených PTFE (teflónových) klzných doskách. Pri výsuve sa nosná konštrukcia posúva po podperách umiestnených vo výrobni a na spodnej stavbe. K tomuto účelu sú uspôsobené oceľové konštrukcie s presným sklonom klznej plochy. Tá je ošetrená lešteným nerezovým plechom, na ktorý sa vkladajú klzné dosky z teflónu. Správne vedenie konštrukcie v priestore je zabezpečené smerovým vedením, ktoré sa zaisťuje špeciálnymi konštrukciami pre bočné vedenie s analogickým princípom pomocou teflonových dosiek.
GaK Práce počas jednej etapy výsuvu
- Kontrola polohy NK počas vysúvania v kontrolných bodoch
- Sledovanie navádzacieho oceľového nosa
- Monitoring spodnej stavby
Činnosti po výsuve
- Zameranie všetkých dostupných kontrolných bodov na NK s vyhodnotením stavu NK po výsuve, výsledkom je geodetický protokol.
- Sleduje sa stav pilierov meraním zvislých posunov a náklonov pilierov.
Protokoly sa flexibilne posielajú na posúdenie projektantovi a zhotoviteľovi stavby. Na základe meraní vieme vyhodnotiť kvalitu, resp. smerové a výškové pomery umiestnenia NK voči projektu v danom čase a posúdenie predpokladov so skutočnými hodnotami náklonov a sadania spodnej stavby.
6.Záver
Výstavba mostov vysúvaním je metóda, ktorá je závislá na množstve pomocných oceľových konštrukcií, ktoré umožňujú jej výrobu a vysunutie do definitívnej polohy. Na posuv mostnej konštrukcie po dráhe je potrebné dosiahnuť pri jej výstavbe vysokú presnosť. To platí aj o polohe jednotlivých podpier/pilierov, ale i tvaru podhľadu nosnej konštrukcie, po ktorej dochádza k jej posunu. Počas výstavby sa často pracuje v rôznych klimatických podmienkach a vo veľkých výškach. Preto netreba zabúdať na vplyv teploty ovzdušia na výsledky meraní. Práce vo výškach vyžadujú školenia BOZP a zmysel pre opatrnosť pri výkone všetkých činností. Predpokladom úspechu je dokonale zohratý tím. Pri samotnom výsuve je potrebné postupovať obozretne, pretože zariadenie pracuje vzhľadom k veľkej hmotnosti nosnej konštrukcie s veľkými silami. Môžeme skonštatovať, že táto metóda, ktorá je často používaná v zahraničí, nachádza vďaka odbornosti a skúsenosti firiem pôsobiacich na našom trhu, uplatnenie aj na Slovensku a svojou efektívnou technológiou prispieva ku elegantnému riešeniu stavieb v náročných terénnych podmienkach. V neposlednom rade by sme sa chceli poďakovať spoločnosti STRABAG za ústretovú komunikáciu, prístup a spoluprácu.
Ing. Ladislav Karch
Ing. Martin Jenča
Ing. Marek Matiaš
GEFOS SLOVAKIA, s.r.o.