Celoštátnu súťaž Stavba roka organizuje Združenie pre rozvoj slovenskej architektúry a stavebníctva – ABF Slovakia – za účelom podpory kvality výstavby na Slovensku. V roku 2017 sa uskutočnil už 23. ročník tejto prestížnej súťaže.
Poslaním súťaže je podpora kvality realizácie stavebného diela ako súčasť uceleného systému zabezpečovania kvality vo výstavbe a stavebníctve s cieľom v reálnom čase dosiahnuť európske štandardy. Súťaž sa vyhlasuje pre všetky stavby v kategóriách budovy a inžinierske stavby - novostavby, rekonštrukcie, obnovy ‐ realizované na území Slovenskej republiky. Prihlásené stavby posudzuje a hodnotí odborná porota s medzinárodnou účasťou v dvoch kolách ‐ podľa predpísanej technickej dokumentácie, ako aj ich obhliadkou. Porota hodnotí architektonické a urbanistické riešenie, konštrukčné a stavebno‐technického riešenie, funkčnosť a vplyv na životné prostredie, použité materiály a výrobky, stavebnú realizáciu, ekológiu, energetickú náročnosť a celospoločenský prínos. Jedným z gestorov tohto systému je Ministerstvo dopravy a výstavby SR a garantmi kvality jeho realizácie sú Slovenská komora stavebných inžinierov a Slovenská komora architektov.
Hlavnú cenu – titul Stavba roka 2017 získala diaľnica D3 Žilina (Strážov) – Žilina (Brodno). Zároveň dostala aj cenu Ministerstva dopravy a výstavby SR za celospoločenský prínos. Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) odovzdala vyše štvorkilometrový žilinský úsek D3 do užívania vlani v decembri, zmluvná cena prác dosiahla 254,9 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Hlavným zhotoviteľom stavby bolo združenie spoločností Eurovia SK, a. s. (líder), Hochtief CZ, a. s., a SMS, a. s. Výstavba D3 trvala tri a pol roka od leta 2014. Súčasťou úseku je tunel Považský Chlmec v dĺžke 2,2 kilometra, dve rúry s dvoma pruhmi v každom smere sa razili štrnásť mesiacov. Estakáda nad vodnou nádržou Hričov má takmer 1,5 kilometra a ďalšia za tunelom zhruba štyristo metrov.
Spoločnosť GEFOS SLOVAKIA, s.r.o. realizovala na tomto projekte množstvo úloh. Prioritnou bolo zabezpečenie pozície Hlavného geodeta zhotoviteľa stavby (HGZ) „Združenia D3 Žilina (Strážov) – Žilina (Brodno)“ autorizovaným geodetom a kartografom Ing. Marekom Matiašom a teamom spolupracovníkov. Činnosti vyplývajúce z tejto pozície začali už pred samotnou výstavbou v podobe kontrolného zamerania terénu v rozsahu stavby, revízie vytyčovacej siete, vytýčenia záberov stavby, vytýčenie priestorovej polohy stavby atď. Počas výstavby HGZ predovšetkým riadil a koordinoval geodetov zhotoviteľov jednotlivých stavebných objektov prostredníctvom pravidelných porád geodetov stavby, zúčastňoval sa porád vedenia a koordinačných porád stavby, zabezpečoval zber geodetických podkladov k fakturácii, vykonával kontrolné merania, spracoval projekty pre sledovanie posunov a deformácii mostných SO počas výstavby atď. Po ukončení výstavby stavebného objektu HGZ zabezpečil podklady k preberacím konaniam vo forme dokumentácie skutočného vyhotovenia stavby a ku kolaudácii vyhotovoval geometrické plány. Po sprevádzkovaní úseku diaľnice naša spoločnosť spracovala a odovzdala komplexné mapové dielo vo forme Základnej mapy diaľnice a ortofotomapy podľa platných predpisov a požiadaviek NDS a.s.. Okrem bežných geodetických činností oddelenie HGZ zabezpečovalo podklady pre inžiniering ako geometrické plány, zmluvy, znalecké posudky k majetkovoprávnemu vysporiadaniu zmenených trvalých a dočasných záberov stavby pre spracovanie DRS.
Pre jednotlivých zhotoviteľov stavby sme vykonávali geodetické činnosti pri výstavbe jednotlivých stavebných objektov. Najvýznamnejším z nich bol mostný objekt 223-00, „Estakáda na D3 v km 7,500 nad cestou I/18, ŽSR a vodnou nádržou Hričov“ na stavbe diaľničného úseku D3 Žilina (Strážov) – Žilina (Brodno). Táto estakáda je jedinečná z pohľadu projekcie, spoločenského významu, krajinotvorby a technických parametrov. Zo stavebného, resp. geodetického pohľadu je zaujímavá predovšetkým z hľadiska samotnej realizácie. Nosná konštrukcia tohto rozsiahleho objektu tvorí jeden monolitický celok o dĺžke takmer 1,5 km. Tento monolitický celok bol realizovaný štyrmi rôznymi postupmi budovania nosnej konštrukcie. Iba súčinnosťou všetkých účastníkov výstavby vrátane geodetickej zložky mohlo byť zrealizované kvalitné mostné dielo. Viac o tomto projekte popisuje Ing. Michal Janíček v článku na webe spoločnosti.
Druhým významným oceneným dielom, na ktorom sme spolupracovali bola Diaľnica D3. Slovenská komora stavebných inžinierov udelila titul Stavba roka 2017 diaľnici D3 Svrčinovec – Skalité za projektové riešenie stavebného diela v náročnom teréne, zo stavebného i dopravného hľadiska, ako aj náročné technické riešenie mostov a tunelov. Naša firma na stavbe realizovala geodetické činnosti pri výstavbe SO 240-00 Most "Markov" na diaľnici v km 23,995 pre spoločnosť STRABAG s.r.o. Tento približne 400m dlhý mostný objekt prevádza diaľnicu D3 ponad údolie Markovho potoka, ktoré sa vyznačuje veľmi strmými svahmi a zalesneným územím. Táto lokalita predurčila aj výškové parametre mosta, ktorý sa s výškou hlavnej podpery cez 54m radí medzi 3 najvyššie mosty na tomto diaľničnom úseku a najvyššie mosty na území SR vôbec. Pri jeho výstavbe bola využitá technológia budovania na podpornej skruži a vahadle formou letmej betonáže. Pre zhotoviteľa sme zabezpečovali komplexné geodetické činnosti pri jednotlivých fázach výstavby v teréne, spracovanie nameraných údajov formou geodetických protokolov a záverečného elaborátu – geodetickej časti Dokumentácie skutočného vyhotovenia stavby. Špecifickou činnosťou pri budovaní letmou betonážou bola komunikácia s projektantom a zhotoviteľom pri určovaní nadvýšení pre každú lamelu. Vyhodnocovanie zmonolitnenej časti vahadla a aktualizácia podkladov pre nastavenie ďalších debniacich prvkov nosnej konštrukcie prebiehala prakticky v reálnom čase.
A do tretice - cena Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska za vysokú kvalitu realizácie pripadla stavbe Eperia Shopping Mall v Prešove. Na tomto projekte sa podieľali kolegovia z našej východoslovenskej pobočky v Prešove. So stavebníkom sme spolupracovali od predprojektového zamerania, vytýčenia obvodu staveniska, zriadenia vytyčovacej siete stavby cez geodetické činnosti počas celej investičnej výstavby až po zameranie jednotlivých nájomných jednotiek a dokumentáciu skutočného vyhotovenia diela. Vykonávali sme kontrolnú činnosti geodetov jednotlivých subdodávok. Meranie zvislých posunov počas výstavby (od vybudovania skeletu stavby až po odovzdanie stavby do užívania) a kontrolný monitoring aj počas prevádzky. Nesmieme zabudnúť spomenúť spoluprácu so stavebníkom v oblasti majetkoprávneho vysporiadania stavby, zabezpečenia podkladov pre inžiniering a kolaudáciu stavby vo forme geometrických plánov na rôzne účely, spätných identifikácií vlastníkov resp. pozemkov a ďalších dokumentov .